lördag 10 mars 2012

Äntligen färdigsydda

Jag har tagit mig i kragen och sytt klart fyra plagg till sonen som legat i syrummet delvis sydda eller i alla fall utklippta ett bra tag (flera månader i ett par fall). De blev ju jättefina så det var ju verkligen synd att de blivit liggande så länge, nu blir det ju kortare tid kvar som han kan ha dem innan de blir urvuxna. Alla fyra plagg är sydda i storlek 80. Lustigt nog visade det sig att mönstren till tre av dem kom från samma nummer av Ottobre

Här är en jacka i stretchfrotté köpt från JNYdesign, med mudd från JNYdesign. Den är utklippt enligt mönster 8 i Ottobre nr 4/2011, men när jag skulle sy ihop högen med utklippta tygbitar hittade jag inte tidningen med beskrivningen och kom inte ihåg hur den skulle vara så jag improviserade, sen när den var klar och jag hittade tidningen såg jag att den inte riktigt blev sydd som den skulle vara, men jag tycker faktiskt min variant blev snyggare.

Även denna tröja är sydd enligt mönster från Ottobre nr 4/2011 (mönster 1). Jag gillar detta tröjmönster och har sytt flera andra tröjor enligt det som kan ses tex här och här. Denna är sydd i Znoks superfina Jurassictyg samt även enfärgad jersey från Znok.

Även dessa byxor är sydda enligt mönster i samma nummer av Ottobre som ovan, mönster 7 Ottobre 4/2011. De är sydda i klövervelour från Mjuka tyger med svart mudd från JNYdesign.

Till det sista plagget i detta blogginlägg har jag ritat mönstret själv, en body med knäppning på axeln och mudd i ärmsluten. Jag har sytt två gånger tidigare enligt detta mönster men det här är nog första plagget som visas i bloggen. Tyget är Znoks drakar i brunt med kantning och "ärmmudd" i enfärgad jersey från Znok. Det var på tiden att den blev klar för vi använder inte body så ofta till sonen nu längre utan mest tröjor, men en del ska den nog hinna användas i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar