söndag 16 december 2012

Julklappar till bebisar på neonatalavdelningen

Min sykompis Therés tog för ett par veckor sedan ett fint initiativ. Hon undrade om det var några fler av oss som syr barnkläder i Uppsala som ville hjälpa till att sy bebiskläder i prematurstorlek och upp till storlek 50 och skänka som julklappar till de som ligger inne på neonatalavdelningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala över julhelgen. Jag hakade snabbt på för jag tyckte det var ett väldigt bra initiativ. Du kan läsa mer om det på Therés blogg. Förra veckan sydde jag ett par byxor i storlek 50, två omlottröjor i storlek 45 och två små mössor. 

I början av veckan letade jag även fram ytterligare ett par byxor i storlek 50 som jag sytt tidigare och ett par mössor samt sydde klart några mössor till. De största mössorna på bilden nedan är storlek 36/38 dvs de passar nyfödda som fötts fullgångna. Den minsta mössan (den med grodor) är i storlek 28.

Nu i veckan fanns det ett reportage i UNTs gratistidning 18minuter om vårt projekt.


5 kommentarer:

  1. Så fint!
    Har klippt ut lite som jag hoppas ska hinna med. Har tänkt mig hängselbyxor i strl 45, och jag skulle vilja sy en matchande mössa. Har du koll på måtten?
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Till byxor i storlek 45 borde en mössa i ca storlek 32 kunna passa tror jag. I så små storlekar har jag gjort mössan 2 cm mindre i omkrets än huvudmåttet.

    SvaraRadera
  3. Så fina!!! Jag imponerad över att du kan sy så smått!!

    SvaraRadera
  4. Så fint initiativ, roliga kläder - uppmuntrande!!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att ni fått så mycket uppmärksamhet och vilka fina kläder du sytt!

    SvaraRadera