fredag 12 augusti 2011

Mina sommarkläder

Jag har sytt en del till mig själv under sommaren och senvåren. Jag har faktiskt inte köpt mig några nya sommarkläder i år utan köpt tyg och sytt istället. Det har blivit två kortärmade klänningar, två par leggings och ett par shorts. Alla kläderna har jag redan hunnit använda flitigt. Klänningarna har jag sytt enligt ett modifierat tröjmönster. Jag utgick från Ottobremönstret (nr 2/2006) som jag använt till den här och den här tröjan. Sedan ändrade jag lite på mönstrets korta ärm så att den blev lite bredare, struntade i kantbandet i halsen och bara vek in och fållade i halsen, förlängde tröjan 33 cm samt svängde ut den så den blev bredare nedtill. Vips hade jag en klänning. Efter att jag gjort den första blev jag så nöjd att jag gjorde en till.
Den här bruna klänningen var den första jag gjorde. Tyget har jag köpt när Pumpalot sålde en del tyger tidigare i år.
Klänningen med moln är sydd ungefär om den bruna men är lite bredare nedtill. Dessutom fållade jag halsen genom att ha en remsa dubbelvikt tyg som jag vek halsfållen över för att få lite mer stadga eftersom tyget är sladdrigare än det i den bruna klänningen, det blir alltså totalt 4 lager tyg i halsfållen. Molntyget är himmelsblå jersey med vita moln från JNYdesign och jag har redan bloggat om en tröja jag sytt till sonen i det.
De bruna leggingsen var de första jag sydde och de är i ekologisk jersey från Kameleont design. Mönstret är från Svenska mönster och i samma mönsterpaket som mönstret till den här tunikan.
De blå leggingsen är sydda i jersey från JNYdesign. De är enligt samma mönster som de bruna men jag gjorde om midjan lite så att jag istället för att bara ha två tygstycken och vika ner en fåll överst, har en kanal av dubbelvikt tyg överst.
Shortsen sydde jag genom att bredda leggingsmönstret 8 cm på varje sida och korta av benen. De är sydda i ekologisk jersey från Kameleont design.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar