lördag 10 november 2012

Kalsonger, beställda mössor, varma byxor, mössor till insamling

Här är ett inlägg om några saker som syddes i oktober. Oktobers första plagg blev ett par kalsonger till sonen. De är sydda enligt ett mönster från Ottobre som jag modifierat för att ha ytterlager i PUL och innerlager i bambufleece i biten mitt fram och i grenbiten. Tanken är att de ska fungera som pottträningskalsonger eftersom bambufleecen är bra på att suga upp vätska och PUL-lagret ska hindra den från att läcka ut, de bör funka för att förhindra att små olyckor sprids utanför kalsongerna. Om de funkar vet jag ännu inte men de ska testas i höst. PUL och bambufleece är köpt från Strömming. Den turkosa interlocken med lejon är köpt från Mjuka tyger och är av ekologisk bomull. Mudden är även den av ekologisk och är från nimana.

Nästa bild visar två små mössor i storlek 36/38, de är sydda på beställning från en vän som gett dem i present till sina kusinbarn. De är sydda i jersey med stjärnor från JNY och fodrade med Merinoull köpt från Strömming.

Merinoullen kom även till användning då jag sydde ett par byxor till sonen att ha under överdragsbyxorna nu i höst (och kanske under overallen i vinter). Jag sydde även ett par byxor i fleece köpt från Ohlssons tyger i Uppsala. Båda dessa byxor har använts på dagis de senaste veckorna. 

Slutligen visar jag även ytterligare fyra mössor som jag sydde till barnonkologen på akademiska sjukhuset. De övre två är sydda i jersey med stjärnor från JNY och de undre två är sydda i ekologisk jersey från Znok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar