söndag 23 januari 2011

Bodyn börjar ta form

Jag skrev förut att jag skulle följa mönstret till bodyn helt, där har jag redan ändrat mig. Jag mätte tygbitarna mot några bodys vi har och konstaterade att den skulle bli för smal för att vara riktigt bra. Jag ritade därför ut nya markeringar på tygbitarna och minskade sömsmånen i sidorna med 4 mm på varje sida på bakstycket och framstycket så att den ska bli lite bredare. Idag på eftermiddagen blev jag äntligen klar med det fjärde och sista kantbandet på bodyn. Det tar lång tid att bandkanta när man syr för hand. Eftersom sömmen uppepå kantbandet syns vill man ju att stygnen ska bli jämna och fina. Det blev väl inte helt perfekt, men jag tycker det ser snyggt ut och är nöjd. Nu i kväll har jag sytt ihop framstycket och bakstycket uppe på axlarna och sytt på ärmbitarna. Det som återstår nu är att fålla ärmarna, sy ihop bodyn i sidorna och sätta på tryckknappar nedtill. Tryckknapparna ska bli spännande. Jag har köpt en prymtång från Bibbis textil som man ska klämma i dem med. Jag har aldrig använt en sådan och har inte bestämt mig än om jag ska vara så modig att jag vågar testa på bodyn direkt eller om jag ska slösa bort en knapp att testa med på en liten tygbit först.

delvis ihopsydd body

2 kommentarer:

  1. Hejsan Anna,

    Tack:)

    Välkommen in i sybloggarnas värld! Här cirkulerar massa trevliga och kreativa människor. Ska bli spännande att se vad du syr framöver. Lägger till dig i min blogglista.

    Ha det gott/Johanna

    SvaraRadera
  2. Tack, det finns verkligen en hel massa trevliga sybloggar att inspireras av.

    SvaraRadera