söndag 6 februari 2011

Nyttosaker i molntyg

I helgen har jag sytt lite nyttosaker i molntyg. Jag började med en haklapp. Sonen har börjat med smakportioner så vi behöver fler haklappar och varför köpa när jag kan sy själv. Haklappen är i de två molntyger jag fick i det hemliga paketet från JNYdesign. Den mörkgröna interlocken på ena sidan och den bruna frottén på andra sidan. I princip en ganska enkel sak att sy, bara klipp ut i de två tygen och sy runtom i en enda söm. I praktiken var det lite svårt eftersom det var mycket svängar, och det är jag inte så bra på än. Jag satte dit tryckknappar så att man kan knäppa den i två storlekar, en som är lagom nu och en större.

Till matningen är det dessutom bra att ha små tvättlappar till att torka av mat som hamnat utanför munnen, så jag sydde två sådana också. En med molntyg och en med girafftyg, baksidan på båda är från en trasig T-shirt. Dessa var mycket lätta att sy, bara att sy en söm runt om, och mer träning på att svänga med overlocken fick jag på köpet.
Den sista saken är en egenpåhittad sak, som var mycket välbehövlig. Jag har inte kommit på något namn till den, men ska försöka beskriva vad det är. På vårt skötbord har vi "liggande spjälor" högst upp som kant på alla fyra sidor. På det har vi en skötbädd som är upphöjd på båda långsidorna. Nu när sonen har börjat sprattla så att han kan sparka sig lite uppåt måste man vakta noga så att han inte slår huvudet i spjälan i huvudändan eftersom skötbädden inte är upphöjd där. Det problemet skulle man naturligtvis kunna lösa genom att köpa en ny skötbädd, men jag gillar den vi har och har istället tänkt ett tag att man borde kunna fixa något skydd till huvudändan. Det har jag alltså gjort nu. Det jag har sytt är en påse, dvs öppen på ena sidan, som man stoppar ner en ihopvikt handduk i för att det ska bli lite tjockare. Sedan lägger man den runt spjälan och knäpper ihop med tryckknappar. Denna sak är också i det mörkgröna molntyget.

1 kommentar:

  1. Fin haklapp och fiffigt spjälskydd! Dom där tvära svängarna brukar gå bäst när man gasar på ordentligt :) Dina ser helfina ut!

    SvaraRadera